18 فروردين 1403 - 16:17

حمله در دمشق؛ بحران در اسرائیل

روزنامه عبری زبان جروزالم پست در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه صهیونیستی اعلام کرده است که حداقل ۲۸ سفارت و کنسولگری اسرائیل به دلیل تهدیدهای ناشی از ایران و عوامل منتسب به ایران به طور موقت فعالیت خود را متوقف کرده و تعطیل شده‌اند.
کد خبر : 16231

تبیین:

 

جسارت و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه  کنسولگری ایران در دمشق سوریه، بیش از آن که اوضاع را برای ایران و سوریه دچار مشکل کند، به بحران در سرزمین‌های اشغالی فلسطین منجر شده است. در واقع صهیونیست‌ها پس از تعرض به سفارت ایران در دمشق، اکنون نگران پاسخ ایران هستند و از این رو اوضاع در مناطق اشغالی به شدت آشفته شده است. این آشفتگی تقریبا بیشتر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی زندگی  روزمره صهیونیست‌ها در بر گرفته و تقریبا کسی در مناطق اشغالی  فلسطین آرام و قرار ندارد.

تخلیه و تعطیلی ۲۸ سفارتخانه و کنسولگری 

روزنامه عبری زبان جروزالم پست در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه صهیونیستی اعلام کرده است که حداقل ۲۸ سفارت و کنسولگری اسرائیل به دلیل تهدیدهای ناشی از ایران و عوامل منتسب به ایران به طور موقت فعالیت خود را متوقف کرده و تعطیل شده‌اند. ایستگاه رادیویی کان هم گزارش داد که وزارت خارجه اسرائیل پس از رایزنی با سازمان‌های مجری قانون تصمیم گرفته است که تعدادی از سفارتخانه‌ها باید به عنوان بخشی از پیش بینی برای پاسخ مورد انتظار از سوی ایران به حمله دمشق تخلیه شوند.

آماده باش از ترس

اسرائیل از چند روز گذشته مرخصی یگان های رزمی را به حالت تعلیق درآورده و فرماندهی پدافند هوایی خود را برای مقابله با حمله موشکی یا پهپادی احتمالی از سوی ایران افزایش داده است. در همین ارتباط نیز روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داده است که  بر اساس ارزیابی موقعیتی، تصمیم گرفته شده است که مرخصی برای تمامی واحدهای رزمی ارتش اسرائیل به طور موقت متوقف شود. ارتش اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش اسرائیل در حال جنگ است و استقرار نیروها بر اساس نیازها تحت ارزیابی مستمر است.

وضعیت غیرعادی

روز گذشته نیز برخی منابع عبری زبان از وقوع انفجاری مهیب در مناطق اشغالی فلسطین خبر می‌دهند. گفته شده این انفجار مهیب در نزدیکی یکی از خطوط انتقال برق رژیم اشغالگر اسرائیل بین شهرک‌های کفر ثلث و عزون در شرق قلقیلیه روی داده است. براساس منابع عبری این انفجار همچنین در زمانی رخ داده که نیروهای اشغالگر در محل مستقر بوده‌اند.

پس از این انفجار، دیگر مناطق فلسطین اشغالی نیز آرامش نداشته و گفته شده است که در ساعات ابتدای امروز آژیرهای خطر در کیسوفیم در نوار غزه به صدا درآمد. براساس این گزارش، آژیرهای خطر در کیسوفیم در نوار غزه پس از پرتاب موشک به سمت این منطقه به صدا درآمده است. شب گذشته نیز آژیرهای خطر در بخش‌هایی از مناطق جنوبی فلسطین اشغالی به ظن نفوذ پهپاد به صدا درآمده بود و المیادین گزارش داد که آژیر خطر در مرز اردن و فلسطین اشغالی از ترس نفوذ پهپاد به صدا درآمده است.

در به دری شهرک نشینان در فروشگاه های زنجیره‌ای

همچنین گزارش شبکه صهیونیستی از ترس شهرک نشینان از حملات احتمالی، نبود آذوقه و احتمال قحطی شدید از ترس شروع یک جنگ جدید حکایت دارد. یک رسانه اسرائیلی نیز گزارش داده است که بیمارستان‌های اسرائیلی برای عملیات اضطراری آماده می‌شوند و بیمارستان ایچیلوف در تل‌آویو تیم‌های پزشکی را در آخر هفته در حالت آماده باش قرار می‌دهد. از سوی دیگر مرکز پزشکی شبا و بیمارستان بیلینسون در مرکز اسرائیل تیم های اضطراری را برای تقویت بیمارستان های شمال اسرائیل در صورت تلفات گسترده ترتیب داده اند.

بحران ترکیبی

از طرفی، طوفان‌الاقصی بر وسعت و دامنه بحران‌های داخلی  در مناطق اشغالی افزوده و کار را برای اسرائیل سخت‌تر کرده است. دعوای کرسی‌ها و رهبران جناح‌های سیاسی و اپوزسیون در کنست که نیمی از۱۲۰ کرسی را دارند به‌شدت مخالف سیاست‌های جنگی نتانیاهو هستند و تلفیق این بحران‌ها تداوم قدرت قصاب غزه را به مخاطره انداخته است! علاوه بر مصادیق هولناک بحران‌های چندوجهی در اسرائیل که عرصه را بر نتانیاهو تنگ کرده است، تداوم تهدید موشک‌های حماس است که منجر شده کلیه پروازهای داخلی به فرودگاه بین‌المللی بن‌گورین در تل‌آویو لغو شود، درآمدهای هنگفت صنعت گردشگری به صفر برسد، اکثر شرکت‌های چندملیتی در اسرائیل تعطیل شوند و سرمایه‌گذاران خارجی اسرائیل را ترک کنند و ۲۰۰ هزار نفر آواره اسرائیلی با ترس و وحشت در اردوگاه‌های موقت زندگی کنند؛ اردوگاه‌هایی که در تیررس حماس قراردارد!

نگرانی اسرائیل و آمریکا

 وبگاه آمریکایی آکسیوس نیز در گزارشی با اشاره نگرانی صهیونیست‌ها از حمله ایران نوشته است: مقامات ایرانی علناً تهدید کرده اند که به اسرائیل به خاطر حمله به سفارت ایران در دمشق پاسخ خواهند داد. مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته اند که دولت بایدن و دولت اسرائیل بسیار نگران هستند که ایران برای یک حمله قریب الوقوع آماده شود.  حمله مستقیم ایران به اسرائیل بی‌سابقه خواهد بود و می‌تواند به جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه منجر شود. زهرا ارشادی، معاون سفیر ایران در سازمان ملل متحد هم روز دوشنبه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گفت که اسرائیل باید مسئولیت کامل عواقب این حمله را بر عهده بگیرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات